reklama

Kyjev alebo Ukrajina nie je Rusko

To boli zase len udivené pohľady, keď som známym povedal, že budem študovať v Kyjeve. No musím sa priznať, východná Európa ma magneticky priťahuje. Takže inak sa ani nedalo...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Kyjev prekvapil hneď od začiatku. Na rozdiel od iných miest, ktoré ma zakaždým vítajú dažďom (asi spôsob obrany, kto vie?) , nepršalo. A koľko že len prekvapení čakalo v nasledujúcich hodinách, dňoch a týždňoch. No tým najväčším asi bude, že pozitívnych. Už len cesta na internát bola zážitkom sama osebe. Po skúsenostiach z Petrohradu, kde metro spod zeme ani nevylezie, bola nádherným privítaním jazda cez most s výhľadom na tmavý Dneper a nočný Kyjev v pozadí. Mimochodom, most má trochu menej poetický názov ako je výhľad z neho - most metro. Je trochu podobný tomu v Moskve, odkiaľ sa ponúka výhľad na rieku Moskva. Základné pravidlo, ktoré som sa však naučil už po príchode pri rozhovore s dvomi študentmi z Ukrajiny, ktorí ma prišli odprevadiť na internát, je v žiadnom prípade neporovnávať Rusko s Ukrajinou. Vtipným momentom (minimálne z mojej strany, keďže druhá netušila, čo sa odohráva v mojej mysli) bolo, keď som pri rozhovore počas cesty metrom dostal otázku či poznám Ševčenka. Samozrejme hneď ma napadol známy futbalista, no duchaprítomne (len-len som sa nepreriekol) som odpovedal, že som už o ňom počul. Spravil som dobre, pretože v inom prípade by som si svoj internát hľadal asi sám, šlo totiž o Tarasa Ševčenka, veľkého ukrajinského spisovateľa a národného buditeľa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Most metro

A internát? Pripravený na všetko som neveril vlastným očiam. Pekná nová izba, kúpeľňa, to skôr pripomínalo rakúsky než ukrajinský internát. Chybičkou krásy bolo iba kúrenie, ktoré sa v celom Kyjeve začína obyčajne až v druhom októbrovom týždni. Žiaľ, spacák som so sebou nemal.

Najviac ma pobavila zmena môjho občianstva, ktorú spravili pracovníci na internáte, samozrejme, bez toho aby sa opýtali. Na prekvapenie dvoch Poliek, ktoré vo vedľajšej izbe na bunke čakali Poliaka (teda mňa), sa nedá zabudnúť. Moje „prekrstenie" bolo dokonané príchodom spolubývajúceho z Krakowa. Už mi teda zostávajú len formality...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Sofijský chrám

Čím na mňa Kyjev zapôsobil? Skvelý prvý dojem na mňa spravili ľudia, sú akýsi priateľskejší, milší ako v Petrohrade. K tomu nepreberné množstvo pamiatok, chrámov, múzeí, divadiel a malebných uličiek. A stereotyp ani len nedostane šancu. Sofijský chrám, ktorého história siaha až do 11. storočia, s nádhernými maľbami a oltárom vo vnútri nemá konkurenciu. Vedľa neho sa nachádza kolokolňa (zvonica), ktorá ponúka krásny výhľad na mesto a na neďaleké Michalovo námestie s chrámom Sv. Michala, budovami Ministerstva zahraničných vecí a Diplomatickej akadémie. S chrámom Sv. Michala ma však spája aj iná príhoda - pravoslávna omša (vôbec moja prvá v živote). Trvala síce podstatne dlhšie než som očakával, no svoje rozhodnutie pozrieť sa na ňu, som neskôr neoľutoval. Spev kňazov a chóru v historických kulisách tohto chrámu a samotná omša, boli vskutku netradičným zážitkom, ktorý trpezlivým povahám vrelo odporúčam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Chrám Sv. Michala

Námestie nezávislosti spolu s vysokým stĺpom uprostred a fontánami udiví už pri prvom pohľade. Stĺp ma na vrchole sochu dievčiny (Beregina) symbolizujúcu nezávislosť Ukrajiny, trochu pripomína Alexandrovský v Petrohrade, no ako som povedal dávnejšie, nebudeme si Rusko pripomínať. Námestie tvorí jeden koniec Chreščatika (hlavná ulica), ktorá je počas víkendu pešou zónou s rôznymi kultúrnymi podujatiami. Na jej druhom konci ponúkajú slávnu kyjevskú perepičku, ktorá môže hravo konkurovať aj kebabu.

Obrázok blogu

Námestie nezávislosti

Jednou z najnavštevovanejších pamiatok Kyjeva je Kyjevo-pečerská lavra. Starobylý komplex nádherných chrámov a množstvo múzeí v peknom prostredí, kde by som sa dokázal prechádzať snáď každý deň. Hlavnou „atrakciou" sú tu tunely s pochovanými mníchmi (mučeníkmi), ktorí v sklenených truhlách obklopujú steny po okrajoch. Všetci náboženskí návštevníci tohto miesta ich truhly rituálne bozkávajú. Ja som to na(ne)štastie neskúšal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Pohľad na časť Lavry

Nádherným chrámom postaveným v inom štýle ako ostatné je Chrám Sv. Andreja. Tento s petrohradskými pamiatkami (Ermitáž, Smolný chrám a Katarínsky palác v Carskom Sele) spája viac než len kozmetické puto, a to meno architekta Rastrelliho, ktorý ho postavil. Chrám sa nachádza na Andrijivskom uzvize, najstaršej uličke Kyjeva a nemenovanom raji pre turistov. Stánky so všemožnými suvenírmi ju lemujú aspoň do polovice.

Obrázok blogu

Chrám Sv. Andreja

Pri potulkách ulicami Kyjeva som narazil na zaujímavý dom s pamätnou tabuľou, ktorá oznamuje , že kedysi v ňom žil a tvoril Jaroslav Hašek. A hneď vedľa neho stojí pamätná tabuľa českej družine, ktorá sa formovala v Michailovskom kláštore, a ktorá bola súčasťou nášho (česko-slovenského) národnooslobodzovacieho hnutia v r. 1914-1918. Pričom Kyjev bol, okrem iných miest, taktiež jedným zo stredísk tohto hnutia.

Obrázok blogu

Na záver len dodám, že Ukrajina mi ako správna šarmantná dáma učarovala.

P.S. Dôležité upozornenie! Pozor na fontánu želaní na námestí Sv. Michala. Neodporúčam mať v peňaženke euromince, najlepšie len kopejky. Ak však nemáte veľa želaní alebo neuhasiteľnú túžbu trafiť mincu do najvyššej časti fontány (ako ja), nemusíte sa báť o svoje drobné... :-)

Obrázok blogu
Ivan Puškár

Ivan Puškár

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  1x

študent, milovník zeleného čaju a cestovania... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu